|
||||||||
|
Het grootste muzikale voorbeeld voor de uit het noordwesten van Arkansas afkomstige Amerikaanse folkzanger Willi Carlisle is de legendarische folktroubadour Utah Phillips die in mei 2008 op 73-jarige leeftijd is overleden. Hij was een dichter, folkzanger en verteller van politiek geïnspireerde verhalen die meestal gerelateerd waren aan de werkende mensen in Amerika. Utah Phillips noemde zichzelf een anarchist en voorvechter van gelijke rechten voor alle arbeiders in de USA. Ook Willi Carlisle dicht zichzelf graag een gelijkaardige definitie toe en hij probeert dat tot uiting te brengen in de poëtische teksten van zijn liedjes zoals de twaalf tracks die hij verzamelde voor zijn nieuwste plaat “Peculiar, Missouri”. Op dat album brengt Willi Carlisle twaalf nummers waarvan er acht nieuwe songs door hemzelf werden gecomponeerd en de vier andere tracks bewerkingen zijn van folktraditionals. Zo brengt hij het op muziek gezette gedicht “Buffalo Bill” van de Amerikaanse dichter, schrijver en kunstschilder ‘e e cummings’ en de door zijn grote voorbeeld Utah Phillips geschreven traditional “Goodnight Loving Trail”. Hij zingt eveneens de stokoude traditional “Rainbow Mid Life’s Willows” die aan het einde van de 19e eeuw gezongen werd door de Amerikaanse folkzangeres Almeda Riddle uit Arkansas en de op accordeon gespeelde Tex-Mex-traditional “Este Mundo” die beroemd werd in de versie van Santiago Jiménez Sr., de uit San Antonio, Texas stammende papa van de bekende accordeonisten Flaco Jiménez en Santiago Jiménez Jr. Op de video’s die aan deze recensie werden toegevoegd laten we u kennismaken met twee van de eigen composities van Willi Carlisle: eerst is er de honky-tonk-song “Vanlife” en daarna brengt hij het verhalende folknummer “Tulsa’s Last Magician” in een live-uitvoering. Heel wat instrumentale bijdragen aan deze plaatopname komen van Grant D’Aubin (bas, akoestische gitaar, mandoline en backing vocals), terwijl Jim Kolacek het drumwerk voor zijn rekening neemt en albumproducer en Cajun-muzikant Joel Savoy op enkele tracks meespeelt op viool, dobro, orgel en accordeon. Er waren ook twee gastmuzikanten bij de opname van de plaat in Savoy’s ‘Valcour Records’-studio in Eunice, Louisiana met Chris Stafford uit Lafayette, Louisiana op accordeon, elektrische gitaar en pedal steel bij de nummers “Life On The Fence”, “Vanlife” en “Goodnight Loving Trail” en met Max Baca van de conjunto-band ‘Los Texmaniacs’ en ‘Los Super Seven’ die de 12-snarige Mexicaanse basgitaar ‘bajo sexto’ speelt op het nummer “Este Mundo”. Het album “Peculiar, Missouri” is de opvolger van Willi Carlisle’s platen “To Tell You The Truth” uit 2018 en zijn zes songs bevattende debuut-EP “Too Nice To Mean Much” uit 2016. In vergelijking met die twee vorige platen begeeft hij zich op dit album op enigszins nieuwe paden die hem wel eens heel populair zouden kunnen maken bij de liefhebbers van traditionele folk- en countrymuziek. Wij hebben ons alvast heel goed geamuseerd met deze plaat die ook in de toekomst ongetwijfeld nog ettelijke keren uit de speakers van onze stereo-installatie zal mogen weerklinken. (valsam)
|